Dorota Seweryn-Puchalska
W Gazecie Polskiej z dnia 18 grudnia 1938 r. Stefan Płużański tak skomentował przygotowania do pracy nad obrazami historycznymi: Najprzyjemniejsze były momenty poszukiwania stylu, który był – zdaniem naszym – najodpowiedniejszy dla naszych obrazów. Obrazy mają być (…) wyraźne, czytelne, jasne, żywe w kolorze, nie naturalistyczne, ostro konturowane, bogate w szczegóły, tłumne, bez rzucanych cieni (…) zrozumiałe pod każdym względem dla dzieci, dorosłych i malarzy zarówno. W tych kilku zdaniach wyraźnie widoczny jest stosunek artysty do sztuki, potwierdzający poparcie dla idei głoszonych przez Tadeusza Pruszkowskiego. Choć kształcił się w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych u Mieczysława Kotarbińskiego i Władysława Skoczylasa (w latach 1927 – 1934), był silnie związany z uczniami Pruszkowskiego; został także członkiem Bractwa św. Łukasza.

Stefan Płużański, Procesja
fot. Edward Koch
Kolejny obraz Płużańskiego, Polowanie z 1936 r.[3], możemy odnieść do prac Pietera Bruegela Starszego. Podobieństwo widzimy przede wszystkim w wysoko umieszczonym horyzoncie, szerokiej panoramie, w budowaniu postaci ludzkich i stylistyce drzew. Uwagę przykuwa krąg postaci, a każda scharakteryzowana jest przez inny gest, co kolejny raz wprowadza pewnego rodzaju typizację. Mamy wrażenie, że Płużański obserwuje rzeczywistość i ludzi z pewnego dystansu, mając do nich i ich zachowań dość ironiczny stosunek, co wyraźnie widoczne jest w pracach artysty. Obraz Polowanie został zakupiony do zbiorów Carnegie Institute w Pittsburghu, gdzie Płużański wystawiał wraz z kolegami z Bractwa św. Łukasza. W innym obrazie, zatytułowanym Wesele. Panna młoda zemdlała przesuwa granicę w kierunku groteski.

Proj. Mieczysław Jurgielewicz i Stefan Płużański, wyk. Stefan Płużański, Bydgoszcz, fresk na tynku fakturowym w sali Gimnazjum Polskiego w Gdańsku.
Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa, oai:kpbc.umk.pl:23293
Po wojnie Stefan Płużański był profesorem w ASP w Warszawie. Tworzył malowidła ścienne, między innymi na Wystawie Ziem Odzyskanych we Wrocławiu (1948 r.) oraz w kawiarni hotelu „Polonia” w Warszawie.
W 1955 roku zilustrował książeczkę dla dzieci przedstawiającą świat w obrazkach, zatytułowaną Łodzie, statki i okręty.

Stefan Płużański, Bitwa pod Oliwą, 1946, Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku
[2] Zob. S. Michalski, Nowa Rzeczowość – ikonografia, funkcje, historia recepcji, [w:] Sztuka dwudziestolecia międzywojennego. Materiały z sesji SHS w Warszawie w 1980 r., Warszawa 1982, s. 57-72; T. Grzybkowska, Nowa rzeczowość i jej polskie refleksy, tamże, s. 73-91; S. Barron, S. Eckmann, New Objectivity: Modern Germany Art in the Weimar Republic 1919-1933, Munich 2015.
[3] Polowanie, 1936, olej, płótno naklejone na sklejkę, 73,7×70, własność prywatna.