Izabela Mościcka
Bolesław Cybis urodził się 6 czerwca 1895 roku w dobrach carskich Massandra niedaleko Jałty na Krymie. W latach 1912-1918 mieszkał w Charkowie, tam też studiował w Szkole Sztuk Pięknych i należał do grupy artystycznej „Związek Siedmiu”. Stowarzyszenie to popierało sztukę o zabarwieniu kubistyczno-futurystycznym. Prace artysty z tego okresu wykazują ogromne wpływy tego kierunku. Przed powrotem do Polski zajmował się realizacją scenografii teatralnych oraz filmów o sztuce. Kiedy sowiecka władza i jej represje dotarły do Charkowa, Cybis uciekł na Krym, do Teodozji, a następnie w 1920 roku osiadł w Stambule. W stolicy Turcji wraz z Włodzimierzem Bobryckim założył związek Artystów Rosyjskich. Podczas pobytu w Turcji wykonywał rysunki, rzeźby, gwasze stylistycznie nawiązujące do rosyjskiego kubofuturyzmu. Były to przeważnie przedstawienia groteskowe i fantastyczne.

Bolesław Cybis, Chinka
Poza malarstwem sztalugowym i grafiką Bolesław Cybis wykonywał dekoracje ścienne. Pracował także przy prestiżowym zleceniu dekoracji dwóch polskich transatlantyków m/s Piłsudski i m/s Batory. W 1939 roku wyjechał z żoną Marią Tym do Nowego Jorku w sprawie dekoracji do pawilonu polskiego na Wystawie Światowej – wspólnie z członkami Bractwa stworzył siedem przeznaczonych do polskiego pawilonu wielkoformatowych obrazów przedstawiających najważniejsze wydarzenia z historii Polski, między innymi Spotkanie Bolesława Chrobrego z Ottonem III u grobu św. Wojciecha; inicjatorem i patronem tego przedsięwzięcia był minister Józef Beck..
Bolesław Cybis nigdy nie powrócił do kraju, osiadł w Trenton, gdzie wraz z żoną założył pracownię ceramiczną. Zmarł na atak serca podczas pobytu na Florydzie.
Był artystą wyjątkowym, o wielu talentach. Niestety, po wojnie przez wyjazd do USA, ale także w wyniku polityki ówczesnych władz PRL popadł w zapomnienie, tak jak jego koledzy z Bractwa, uważani za artystów sanacyjnych, silnie związanych z władzami II Rzeczypospolitej.

Bolesław Cybis, Stary Żyd, ok. 1925, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym
Nadzwyczajną oryginalnością i konceptem wyróżnia się w malarstwie Cybisa obraz „Primavera”, który powstał w 1936 roku, nasycony zawoalowaną erotyką przywodzącą na myśl dorastające dziewczynki Balthusa. Powstał jednak z fascynacji i uwielbienia dla kunsztu malarskiego Sandro Botticellego. A jego wyostrzony realizm w przedstawieniu nawiązuje do Nowej Rzeczywistości. Cybis ukazał młodziutką Wiosnę jako nastoletnią, dorastającą dziewczynę o sarkastycznym spojrzeniu dorosłej, doświadczonej kobiety. Obskurne wnętrze pokryte tapetą z motywem drobnych kwiatów, brudnym dywanem i starą wysłużoną umywalką przypomina raczej brudny, tani pokój hotelowy, niż buduar dziewczynki. Sama postać bardzo męska, czesze przerzedzone włosy. Nagość rozkwitającego, a jednocześnie rachitycznego ciała skontrastowana jest opadającymi czerwonymi pończochami. W „Primaverze” została przedstawiona wykładnia sztuki Cybisa – doskonały rysunek, szczególny nacisk na oddanie detali, a co najważniejsze – odwrócenie rzeczywistości. Na pozór niepiękne przedstawienie dziewczyny zmienia się w fascynujące studium ludzkiej egzystencji przepełnione magiczną, realistyczną brzydotą, która wprowadza widza w odrealniony, niepokojący świat sztuki.
Bolesław Cybis żywo interesował się także sztuką ludową, częstym motywem w jego obrazach były kobiety w strojach łowickich, ubrane w pasiaste spódnice i sztywne, nakrochmalone koszule, przypominające damy z renesansowych portretów włoskich. W obrazach tych, jak i w pracach powstałych po podróży do Afryki, artysta poszukiwał nowych środków wyrazu plastycznego; aby wzbogacić fakturę wprowadzał złocenia, mieszał kilka gatunków farb, używał tynku, stosował merlę. Najbardziej widoczna ingerencja w powierzchnię płótna widoczna jest na obrazie „Spotkanie” z 1931 roku ukazującym postacie Murzynek na tle orientalnej ulicy. Artysta przykładał dużą uwagę do iluzjonistycznego odtwarzania efektów fakturowych, niemalże na każdej z jego prac dostrzec można delikatne niuanse, które wprowadzają atmosferę niesamowitości.

Bolesław Cybis i Jan Zamoyski,
Niebo polskie
Zdjęcie ze zbiorów Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego
Malarstwo Bolesława Cybisa cechuje swoiste eksponowanie elementów konstrukcyjnych przy jednoczesnym perfekcyjnym rysunku. Oryginalność jego dzieł wyznacza iluzjonizm przy częstej brzydocie portretowanych osób. Artysta w doskonały sposób wykorzystywał rodzime motywy i transponował je do kanonu ówczesnej sztuki europejskiej, która położyła nacisk na powrót do porządku, do sztuki dekoracyjnej o zabarwieniu realistycznym. Malarstwo Bolesława Cybisa wyróżniało się na tle grupy Łukaszowców; jako jedyny nawiązywał do magicznego realizmu, postacie z jego obrazów ukazują zatrzymaną w czasie odwróconą rzeczywistość – to co na pozór wydaje się brzydkie, staje się w swej perfekcji piękne i doskonałe.