Dorota Seweryn-Puchalska
Władysław Bartoszewicz tak opisuje Janusza Podoskiego w Budzie na Powiślu: „ruchliwy, nerwowy, lubiący się bawić, błyskotliwy w rozmowie, gaduła, o cienkim, rasowym profilu i czarnych przenikliwych oczach”. Zanim trafił do pracowni Tadeusza Pruszkowskiego, pobierał lekcje rysunku u różnych lokalnych nauczycieli, jako że wraz z rodziną często zmieniał miejsce zamieszkania. Jednym z takich miejsc był Kijów. Po powrocie do kraju osiadł w Warszawie i tu w 1919 roku rozpoczął naukę w szkole Konrada Krzyżanowskiego. Na początku lat 20. krótko mieszkał w Wilnie, gdzie uczęszczał na zajęcia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Wileńskiego.

Janusz Podoski, Dziewczynka
Prezentował swoje prace na wszystkich wystawach grupy rozpoczynając od pierwszej, zorganizowanej w 1928 roku w Zachęcie. Wacław Husarski w swojej recenzji wskazał na wpływy sztuki siedemnastowiecznej w malarstwie artysty. Po drugiej wystawie grupy, także w Zachęcie w 1929 r., krytyk Stanisław Ciechomski wyodrębniając dwie frakcje artystów, Podoskiego wpisał do tzw. paseistycznej czyli nawiązującej do dawnej tradycji malarskiej. Według Ciechomskiego należeli tu także: Jan Gotard, Antoni Michalak, Jan Wydra, Czesław Wdowiszewski i Jan Zamoyski. Do drugiej, impresjonistycznej – Eliasz Kanarek i Aleksander Jędrzejewski.

Janusz Podoski, Łowczy
Podoski malował głównie portrety, choć możemy oglądać także jego martwe natury. Na jednej z aukcji sztuki pojawiła się ciekawa i odważna w kolorystyce martwa natura, którą można nazwać wiosenną – przedstawia wiosenne nowalijki: rzodkiewkę, por i ogórek.

Janusz Podoski, Portret malarki, ok. 1925, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym
W roku 1930 Podoski założył szkołę malarstwa i prowadził ją do roku 1933. Tak jak wszyscy członkowie Bractwa, należał do Bloku Zawodowych Artystów Plastyków od momentu jego założenia czyli od roku 1934.
Interesowało go jednak nie tylko malarstwo, ale także, a może później bardziej, fotografia. To była jego pasja. Robił portrety swoim kolegom, m.in. Janowi Gotardowi, Antoniemu Michalakowi czy Jeremiemu Kubickiemu. Szacuje się, że sfotografował ok. 230 artystów. I podobnie jak w malarstwie, liczył się tu światłocień. Podoski stosował jedno punktowe źródło światła wydobywając w ten sposób indywidualizm postaci i, jak pisał krytyk, „uzyskiwał <piękno indywidualne>”[7].
Po wojnie wraz z Janem Bułhakiem, Benedyktem Dorysem, Marianem Dederko i Janiną Mierzecką założył Związek Polskich Artystów Fotografików.
W 1947 roku wstąpił do Grupy Powiśle, gdzie odwoływano się do przedwojennego sposobu nauczania Akademii oraz do programu Bloku Zawodowych Artystów Plastyków. W latach 1950 -1952 był wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
[1] Własność Muzeum Narodowe w Warszawie.
[2] Własność Muzeum Śląskie w Katowicach.
[3] Własność Muzeum Narodowe w Warszawie.
[4] Własność Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym.
[5] Wszystkie są własnością Muzeum Narodowego w Warszawie.
[6] Własność Muzeum Narodowe w Warszawie.
[7] Jan Sunderland, Fotografika Janusza Podolskiego, „Arkady” 1937, nr 10, s. 559.