Dorota Seweryn-Puchalska
Aleksander Jędrzejewski, zwany przez kolegów „Jędrzejem”, był tym członkiem Bractwa św. Łukasza, którego określano mianem kolorysty. Tak mówili o nim nie tylko koledzy, ale także krytycy. Stanisław Rogoyski, recenzując Salon Bloku Z.A.P. w 1936 r., zaliczył Jędrzejewskiego do tych, którzy mają „wyostrzony zmysł kolorystyczny”[1]. Cechowały jego malarstwo: jasna paleta, szybkie, swobodne pociągnięcia pędzlem oraz świetlistość. Tę postimpresjonistyczną tendencję zauważył także w 1929 r. krytyk Stanisław Ciechomski wpisując Jędrzejewskiego wraz z Eliaszem Kanarkiem do frakcji impresjonistycznej Bractwa. Przeciwwagą była frakcja paseistyczna wzorująca się na sztuce dawnej. Ta odmienność stylistyczna wpisywała się w ideę różnorodności sztuki głoszoną przez Pruszkowskiego. To był znak wręcz manifestowanej przez niego tolerancji artystycznej. Zamoyski także podkreślał tę różnorodność zauważając, że nic wspólnego nie znajdziemy u Gotarda i Jędrzejewskiego.

Aleksander Jędrzejewski, Ulica Lubelska w Kazimierzu, 1936, Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym
Wystawy Bractwa podzieliły recenzentów. Z jednej strony bardzo pozytywnie oceniano ich twórczość, z drugiej pojawiały się również głosy krytyczne. Publiczność zaś reagowała z dużym zainteresowaniem. Dotyczyło to także wystaw zagranicznych, m.in. zorganizowanej przez Towarzystwo Szerzenia Sztuki Polskiej Wśród Obcych w Musée Rath w Genewie w 1931 r. Bractwo wystawiało swoje prace wraz z artystami ze Szkoły Warszawskiej i z Jadwigą Umińską. Wystawa miała dobrą krytykę w lokalnej prasie i szeroki odbiór. Inne wystawy zagraniczne, w których uczestniczył Jędrzejewski, to, m.in. Biennale w Wenecji w 1934 r., wystawa w Amsterdamie w ramach współpracy z holenderskim Bractwem św. Łukasza, druga wystawa w Carnegie Institute w Pittsburgu w 1938 r.

Aleksander Jędrzejewski, Łuk Triumfalny w Paryżu, 1932, Muzeum Śląskie

Aleksander Jędrzejewski, Podwórko, 1934
Na początku lat 30. XX r. Jędrzejewski wraz z żoną mieszkał w Łucku, gdzie oboje projektowali scenografię dla mającego tam siedzibę Teatru Ziemi Wołyńskiej. W 1937 r. razem z Antonim Łyżwańskim i Jadwigą Przeradzką wykonali dekoracje VIII Targów Wołyńskich w Równem. Przygotowali słupy reklamowe przy bramie wejściowej, pawilon wystawienniczy Konie i oprawę plastyczną sceny.
Jędrzejewski projektował także scenografię dla Teatru Miejskiego w Bydgoszczy. Działalność scenograficzną kontynuował po II wojnie światowej. W 1945 r. krótko pełnił funkcję scenografa w Teatrze Domu Żołnierza w Łodzi. W 1946 r. przeniósł się do Wrocławia i tu pracował dla Teatru Miejskiego (obecnie Teatr Polski). Współpracował także z Operą wrocławską, Teatrem Współczesnym, Muzycznym, Żydowskim i Teatrem Pantomimy.
W 1948 r. wykonał kompozycje malarskie w ramach Wystawy Ziem Odzyskanych. Tworzył także dekoracje do polskich pawilonów wystawienniczych na międzynarodowych targach. Wraz ze Stanisławem Pękalskim i Władysławem Wincze opracował, zrealizowaną w 1961 r., kolorystykę kamienic wrocławskiego Rynku i Placu Solnego.
[1] Zob. I. Kossowska, Artystyczna rekonkwista. Sztuka w międzywojennej Polsce i Europie, Toruń, 2017, s. 407.
[2] Własność Muzeum Narodowe w Warszawie.
[3] Własność Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym
[4] Własność Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym
[5] Własność prywatna
[6] Własność Muzeum Narodowego w Warszawie
[7] Własność Muzeum Narodowe w Warszawie
[8] Własność Muzeum Narodowego w Warszawie